Wat is UBI (Universeel Basisinkomen?)
Een Universeel Basisinkomen (afgekort UBI) is een onvoorwaardelijk inkomen uitbetaald vanuit de overheid. Dit kan vergeleken worden met een studiefinanciering van studenten, maar dan voor iedereen en je hoeft dit niet terug te betalen, of vergeleken worden met een pensioen, maar dan voor iedereen vanaf 18 jaar.
We spreken van een UBI wanneer het deze 6 kenmerken heeft:
- Het moet universeel zijn
- Het moet uitbetaald worden in geld, maandelijks
- Het moet individueel zijn
- Hoog genoeg om van te leven
- En onvoorwaardelijk (dus geen tegenprestaties)
Het doel
Een film kan het begrip over een complex onderwerp zoals UBI op een hoger niveau tillen
Er zijn zoveel manieren om een doel te bereiken. We kunnen een boek schrijven, campagnes voeren, een movement beginnen, maar iedereen moet doen waar hij of zij goed in is. Wij zijn goed in storytelling met beeld en daar ligt ook de passie en talent. Maar wat is het doel van de film?
Waarom we de film willen produceren
Storytelling bestaat zo lang de mens kan praten en schrijven. Het is een extreem effectieve manier om een boodschap over te brengen en zelfs om cultuur te vormen (kijk naar Hollywood). Het basisinkomen (UBI) heeft dit hard nodig, aangezien er momenteel geen enkel coherent verhaal is over UBI, noch over de rol van de economie en het effect hiervan op het klimaat en uiteindelijk op de samenleving. Daarom willen we dit verhaal vertellen, zodat de burger een beter begrip krijgt van een complex onderwerp zoals het basisinkomen.
De ware impact van UBI gaat vrij diep. Armoede bijvoorbeeld is in een bepaald aspect een grote veroorzaker van klimaatverandering. De mensen die het vuile werk doen; het stropen van neushoorns, het ontbossen van de regenwouden en het illegaal leeg vissen van onze zeeën, gebeurt voornamelijk omdat mensen in wanhoop gemakkelijk uitgebuit kunnen worden en daardoor sneller over hun ethische grens gaan. Plus, hoe groter het verschil tussen rijk en arm, hoe groter de corruptie in een land is. En hoe groter de corruptie, des te meer echte veranderingen in het systeem uit blijven om klimaatverandering aan te pakken.
Daarom is UBI een hele fundamentele beleidsstuk die de structuur en incentives van de economie kunnen veranderen waardoor dit een enorm positieve impact kan hebben op mensenlevens.
Want klimaatverandering aanpakken gaat fundamenteel over het verbeteren van mensenlevens.
UBI is voor velen nog steeds een abstract beleidsstuk. Als iedereen 1200 euro krijgt, dan gaat toch niemand meer werken? Wat is dan het doel van werk? En wat voor impact heeft UBI op de samenleving in de context van duurzaamheid? Dit zijn onderwerpen zwaar onderbelicht en nog onbegrepen in de discussie van UBI. Deze film kan dit gesprek op een ander niveau tillen, met hopelijk natuurlijk het bijeffect dat mainstream media hier aandacht aan moet geven.
Het is niet ons primair doel, maar het zou maar zo kunnen dat een film een bepaalde movement start. Het zou niet de eerste keer zijn, vele filmmakers zijn mij voor geweest. Het zou mooi meegenomen zijn, maar niet iets waar je veel controle over hebt als filmmaker.
Over de documentaire
Een documentaire over het Basisinkomen. Wat kun je daarover nu precies vertellen in een film?
Wat kun je vertellen over de impact van Social Media? Dit is wat het team van The Social Dilemma heeft weten te presteren. En ook nog een hele interessante documentaire. De kunst zit hem in de elementen van de film, de thema’s en hoe je die combineert met elkaar en een coherent verhaal van maakt waardoor het Basisinkomen een concreet voorstel wordt die de burger beter kan begrijpen.
De inhoud van de film gaat vooral over de impact van armoede, Klimaatverandering en hoe UBI hierbij een positieve impact kan maken
Economie en systeemdenken
De structuur van de economie gaat vooral over de incentives van het systeem. De basis incentive is winst (hoogst haalbare doel is kapitaal opbouwen) door consumeren. Dit is een thema in de film omdat deze twee niet zonder elkaar kunnen.
Geluk
Een volgend thema is geluk en vooral wat maakt de mens gelukkig. In deze context plaatsen we UBI en kijken we naar wat de mens echt nodig heeft voor het nieuwe economische systeem.
Armoede
Armoede is een groot onderwerp binnen UBI, maar ook binnen klimaatverandering. Dus dit thema komt ook aan bod.
De link tussen UBI en Klimaatverandering is groot. Als je namelijk kijkt op de website van de VN en de 17 klimaatdoelen zie je dat ze vrijwel allemaal gaan over het verbeteren van menslevens. Waarom is dat? Dit is precies de case die we willen maken, want voor veel is dit nog een heel abstract idee. Kort komt het neer op het feit dat de manier waarop we leven slecht is voor ons en dus voor de planeet. Wat goed is voor ons (gezondheid en mentaal) is blijkbaar ook goed voor de planeet. Het verbranden van fossiele brandstoffen bijvoorbeeld is slecht voor onze gezondheid (de stofdeeltjes die vrij komen) en voor de planeet (CO2 in de atmosfeer zorgt voor opwarming).
Zo draagt armoede bijvoorbeeld bij aan het degraderen van de samenleving, gezondheid, en psychologische aspecten. Wanneer we dat aanpakken zullen meer mensen mentaal in staat zijn beter voor zichzelf te zorgen en ook betere leefomstandigheden creëren wat weer goed is voor de planeet.
Er zijn wereldwijd vele Pilot Programma’s gedaan met veelbelovende resultaten.
De meeste resultaten (afhankelijk van wat er gemeten wordt) waren dat mensen overal gezonder en gelukkiger waren. Kinderen presteerden beter op school door de stabielere thuissituatie. Ook hier komt armoede weer om de hoek kijken. Armoede kan impact hebben op generaties diep.
De meeste mensen bleven ‘gewoon’ werken, of zelfs meer. De keren dat men minder ging werken was vooral zichtbaar bij vrouwen, omdat ze meer met hun kinderen wilden zijn om hen op te voeden. Vanuit een lange termijn visie is dit natuurlijk heel positief.
Dit is de meest moeilijke vraag. Het ‘probleem’ met de meeste Pilot Programma’s is dat het lokaal is en vaak gerandomiseerd is wat inhoudt dat niet iedereen het krijgt. En omdát niet iedereen het krijgt op land schaal, is het economische effect en culturele effect lastig.
Maar dit is wel wat wij gaan uitzoeken, omdat dit helemaal voor klimaatverandering de meest interessante case is.
We kunnen wel een paar aannames doen waaronder dat de burger een sterkere arbeidspositie heeft om te onderhandelen. Wanneer je namelijk niet meer ‘moet’, ben je niet meer afhankelijk van je baan en/of baas. Hierdoor moet de baas of het bedrijf het werk interessanter houden en/of meer betalen. Dit forceert de bedrijven dus om beter te betalen, wat weer leidt tot betere lonen en dat leidt weer tot betere leefomstandigheden voor iedereen.
Een ander effect zagen we in Namibië met criminaliteit. De meeste criminaliteit daar zit in Stroping van neushoorns. Een reductie van 40% van stroping in de tijd dat het dorp UBI had. Waarom? De meeste die dit deden doen dit uit wanhoop om zichzelf en hun familie te voeden.
Zo zijn er nog talloze effecten op samenleving, cultuur en economie niveau dat wij willen vertellen in de film.
De film heeft grofweg twee lagen.
- Experts aan het woord (theoretische laag)
- Mensen in de Pilot Programma’s (menselijke en emotionele laag)
Dit vormt de basis van de manier waarop we het verhaal vertellen.
Deze twee lagen in combinatie met animaties, elementen waar kinderen aan het woord komen hoe zij deze thema’s zien gaan we het verhaal vertellen.
Elke film is onderverdeeld in vier fases;
- Pre-productie. Hier onderzoeken we het verhaal, schrijven we deels een script als format, praten we met experts en halen we geld op
- Productie. In deze fase beginnen we daadwerkelijk met het produceren van de film. Dit kan wanneer de eerste 10,000 euro binnen is. We beginnen dan met interviews in de EU.
- Post-productie. Dit is de montage. Deze heeft veel overlap met fase 2, aangezien we – zodra we de eerste beelden hebben – gelijk starten met de montage en het script verder uitwerken
- Distributie. Dit is de fase dat de film klaar is voor distributie. Allereerst beginnen we met de film inzenden in Filmfestivals.
Experts
- Europa
- VS
Interview Pilot
- Namibië
- Finland
- VS
- Duitsland
Ons uiteindelijke doel zou wel Neflix zijn of Amazon. De doelgroep die we willen bereiken zijn relatief jong (18-40 jaar), voornamelijk progressief, links leunend politiek gestemd. Natuurlijk zullen mensen buiten deze doelgroep de film ook mooi vinden, maar de manier waarop we de film willen insteken moet het vooral aanspreken bij deze doelgroep, mede omdat dit de doelgroep is die relatief inactief is in de politiek maar wel veel impact kan hebben wanneer ze wel politiek actief gaan worden.
Uiteraard staan we open voor andere deals met andere platformen. Allereerst willen we de film toesturen naar bekende filmfestivals met veel aanzien zoals Sundance Festival. Vanuit hier hopen we een deal te krijgen met platformen om de documentaire uit te zenden.
Over het team en bestuur
Het team achter de productie
Het team achter de productie is relatief klein en dat willen we ook zo houden. Een documentaire kan met gemak over de 2 miljoen euro kosten. Maar je kan ze ook maken voor 50,000 euro. Wij willen het bescheiden houden en creatief te werk gaan, zoals we beide (Chiel en ik) gewend zijn. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Zodoende kunnen we hoge kwaliteit leveren, voor relatief weinig geld.
Wie gaat de film produceren en ondersteunen?
Aaldrik Bakker is de naam en ik ben de starter van het hele project. De stichting is opgezet omdat ik deze documentaire middels donaties en privé financiering wil rondkrijgen. De film wil ik zelf reigsseren en co-produceren. Hier kun je meer lezen over de filmmakers.
Zelfs Steven Spielberg moest ergens beginnen. Dit is mijn allereerste grote documentaire. Maar mede omdát dit mijn eerste is omring ik mij met mensen met ervaring en bouw ik een team op die net als mij gepassioneerd is over systeemverandering en dit samen met mij wil produceren. Samen met mijn mede Filmmaker Chiel Epskamp gaan we deze documentaire maken.
Ik ben filmmaker voor bijna 10 jaar, waarin ik commercials, korte films en bruiloften heb gemaakt. In een paar jaar tijd ben ik in de top van de bruiloft markt terecht gekomen en werk ik samen met de beste filmmakers in de wereld.
Deze ervaring combineer ik met elkaar. Korte films gaat over Storytelling, script schrijven, verhaalstructuur, werken met een team, etc. Commercials produceren moet je kennis hebben van psychologie van de mens in wat hen overtuigd en dit weet te vertalen naar iets wat relateerbaar is aan de klant. En bruiloften is documenteren is in de basis een documentaire, maar dan met iets minder verhaalstructuur. Deze combinatie leent zich perfect voor een documentaire produceren.
Het filmteam willen we klein houden. We gaan er vanuit dat we de film met een vast filmteam van maximaal 4 man kunnen maken. Dit is exclusief een animator en een composer voor film. De interviews kunnen we voornamelijk met z’n tweeën doen (Aaldrik en Chiel). Dit scheelt ook enorm veel kosten voor het reizen naar andere landen om het team zo klein te houden. We zijn multidisciplinair omdat we in onze normale producties ook het hele proces van a tot z zelf verzorgen. Dit geeft ons enorm veel vrijheid en flexibiliteit om de productie te produceren.
Het bestuur is er om mij te ondersteunen in dit project. Netwerken, marketing, het aanvullen van het Raad van Advies, advies geven, etc. Meer over het bestuur vind je hier.
Als je gepassioneerd bent over UBI of systeemverandering of je bent een creatieveling (muziek, animatie, graphics etc) en je wilt een deel uitmaken van deze documentaire dan ben je altijd vrij om te mailen naar aaldrik@thehappinesseconomy.nl. Vanuit daar kunnen we kijken of we elkaar kunnen helpen.
Welke vaardigheden / mensen we nog nodig hebben (vrijwillig tot nu toe of via een andere deal);
- filmproducer
- graphic design
- motion graphic
- filmcomponist
- crowdfunding specialist (mag met een %fee)
Doneren & financiering
De film willen we onafhankelijk produceren zodat we volledige creatieve vrijheid hebben in onze boodschap
Een eis van ons is dat we de film onafhankelijk produceren. De definitie hiervan is; “Een onfhankelijke film is een film die zonder de steun van een groot filmbedrijf wordt geproduceerd en/of een laag budget heeft en/of over een controversieel onderwerp gaat“. Het team achter de productie is relatief klein en dat willen we ook zo houden. Een documentaire kan met gemak over de 2 miljoen euro kosten. Maar je kan ze ook maken voor 50,000 euro. Wij willen het bescheiden houden en creatief te werk gaan, zoals we beide (Chiel en ik) gewend zijn. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Zodoende kunnen we hoge kwaliteit leveren, voor relatief weinig geld.
Hoe gaan we de film financieren?
We willen starten met individuele donaties. Het donatie proces is begonnen in juni. We hopen op enkele honderden donateurs die dit project willen zien slagen. Als jij wilt helpen, kan dat natuurlijk. Doneer via ons formulier of maak geld over op de bankrekeningnummer onderaan deze website. Elk bedrag is welkom.
Wanneer we genoeg materiaal hebben geschoten voor een teaser, gaan we deze gebruiken voor een grote crowdfund campagne.
Mensen die veel geld willen missen en in projecten willen steken die progressieve ideeën in de markt zetten zijn bij ons meer dan welkom. Wanneer je graag meer wilt weten over dit project kun je altijd een videogesprek met ons aanvragen. Dan sturen we het projectplan toe (zowel NL als in EN) en kun je dit rustig doornemen. Mocht je meer details nodig hebben kun je altijd informeren. Je donatie zal zeer op prijs worden gesteld en uiteraard willen we kijken naar een op maat gemaakte tegenprestatie m.b.t. de film, zoals het gratis bij kunnen wonen van een Filmfestival. Dit kan altijd in overleg.
Elke euro of dollar gedoneerd gaat direct naar de productie van de film en naar de kosten van de Stichting THE. Het geld gaat vooral naar onkosten zoals vlieg, auto, parkeer en hotelkosten gaan. Daarnaast zijn bepaalde dingen niet gratis te doen, zoals Animatie en Muziek. Dit kost altijd geld, want je zit met copyrights en het produceren van de muziek door een composer. Daarnaast zijn het bijwonen van Filmfestivals ook niet gratis. Ook de reis en onkosten die hierbij komen te kijken wordt betaald van de donaties.
- reis en onkosten
- illustraties en animatie
- sounddesign
- muziek / soundtrack
- beeldrechten
- promotie / filmfestivals
- vertaling en ondertiteling
- grafische vormgeving
We zijn nog bezig met een uiteindelijke begroting. Om de film te kunnen produceren hebben we minimaal 100,000 euro nodig. Hiermee komen we een heel end. Sommige kosten zullen lager vallen, andere hoger. Hoe meer we kunnen ophalen, hoe beter we de kwaliteit echter kunnen maken.
Gelukkig hebben we in de eerste fases minder nodig, hoewel de meeste kosten wel in de productie zit (zo’n 60%). Maar de productie wordt verspreidt over 2 jaar, met een jaar overlap met de montage. Dus totaal 3 jaar.
De grootste kosten daarna gaan zitten in het animeren, muziek en rechten.
Het volgende proces is het distribueren van de film naar filmfestivals. Ook dit zal veel geld kosten, aangezien het team er naar toe moet reizen en we moeten de film insturen naar verschillende festivals, ook dat kost geld.